Universitair onderzoek naar schoenen

Verschillende universiteiten stonden de afgelopen tijd in het teken van schoeisel. Op de TU/e hielden de schoenen, die overigens overal tussen de bomen op het Limbopad te zien waren, verband met de footprint actie van de universiteit. Energiemanager ing. Thijs Meulen en zijn team hebben zich toegelegd op het verzamelen van gegevens die nodig zijn om te achterhalen wat de belangrijkste veroorzakers van CO2-uitstoot aan de TU/e zijn. Zij doen dit met als doel het energieverbruik voor 2020 met dertig procent te verminderen en hiermee de CO2-uitstoot te reduceren. De universiteit is samen met de Universiteit Maastricht en de Radboud Universiteit Nijmegen transparant over het duurzame beleid: gedrieën stonden zijn onlangs in de top van de Sustainabul 2012.

De Radboud Universiteit kwam onlangs nog in het nieuws met iets heel anders: een onderzoek waarbij het verband tussen het zien van beroemdheden in reclame en gevoelens over het aangeprezen product werd aangetoond. Het blijkt dat het zien van beroemdheden bij veel vrouwen positieve gevoelens oproept, die vervolgens weer worden gekoppeld aan de kleding of schoenen in de reclame. Het Journal of Economic Psychology publiceerde de resultaten van het onderzoek dat werd uitgevoerd bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour van de Radboud Universiteit Nijmegen.

uni-maastricht-vlag

De vraag is nu; houden schoenenwinkels zich ook bezig met duurzaamheid en zo ja, hoe? Vanuit de universitaire onderzoeken is daar ook naar gekeken, en zijn er genoeg varianten gevonden omtrent duurzaamheid in de schoenenbranche. Als we nu zelf kijken naar de duurzaamheid in ons land qua schoenen, vallen o.a. de activiteiten die Macintosh Retail, en dan met name Dolcis, onderneemt op. Zo beschikt Dolcis op dit moment nog wel maar over een D-label op het gebied van duurzaamheid, maar kan tegelijkertijd worden gezegd dat men al erg goed bezig is. Zo is onlangs nog de actie ‘Goed doen met de Oude Schoen’ uitgerold en wordt er volop groene stroom gebruikt. Achter de schermen werkt men ook al aan een veelbelovend programma om de hele schoenenproductie milieuvriendelijker en inzichtelijker te maken. Kortom, o.a. de damesschoenen van Dolcis komen weldegelijk uit een groen milieu en dit wordt in de toekomst alleen nog maar beter. Het is dan nog wel even afwachten of de beloftes in 2014 ook worden ingelost en dit uiteindelijk de duurzaamheid ten goede komt.