Studenten niet blij met toenemende hoeveelheid reclame op smartphone

Studenten ergeren zich met toenemende mate aan advertenties die naar hun smartphone worden verzonden. Dat blijkt uit een onderzoek dat door de Amerikaanse Bell State University is uitgevoerd. Een speciaal onderzoeksteam voor mobiele media hield een enquête onder studenten en maar liefst 83 procent van de ondervraagden gaf te kennen zich te irriteren aan reclame op de smartphone.

De opkomst van de smartphone

De smartphone is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het studentenleven en vooral jongeren hebben tegenwoordig in veel gevallen een smartphone. Het is een relatief nieuw apparaat dat samen met de tablet enorm snel is ingeburgerd. Smartphones worden sinds de lancering van de eerste Samsung Galaxy Note bovendien uitgerust met steeds grotere beeldschermen, waardoor ze steeds beter geschikt zijn voor taken die we traditioneel op de computer of laptop zouden uitvoeren. Dit gaat zelfs zo ver dat de verkoopcijfers van computers en laptops onder druk staan.

CBS: Gebruik tablets neemt toe

CBS: Gebruik tablets neemt toe

CBS: Vooral populair onder jongeren

CBS: Vooral populair onder jongeren

Reclame

Ondernemers hebben intussen ook niet zitten slapen en ook zij hebben gemerkt dat steeds meer studenten en jongeren gebruik maken van smartphones. Het is voor hen een ideaal medium geworden voor promotie en soms gaat men daar erg ver in. Niet alleen ondernemers zelf, maar ook speciale promotiebureaus proberen zoveel mogelijk telefoonnummers te verzamelen om vervolgens productinformatie en promoties te versturen. En dat lijkt steeds meer in het verkeerde keelgat te schieten bij studenten. Waar in 2012 nog 68 procent van de studenten klachten had over reclame die per smartphone werd ontvangen, is dat in 2013 toegenomen tot 83 procent. Bron: Rijksoverheid.nl

Ineffectief

Erg effectief lijkt de reclame die studenten ontvangen niet te zijn. Doordat het merendeel van de studenten niet gediend is van het spamgedrag van ondernemers en promotiebureaus heeft de reclame die ontvangen wordt in veel gevallen een averechts effect. Bijna de helft van de studenten geeft aan na het ontvangen van reclame geen aankoop te doen van de ondernemer van wie de reclame afkomstig is.